#Komatsu100

Komatsu täyttää 100-vuotta! 13.5.2021 juhlimme näkemyksellisyyden, määrätietoisuuden ja innovaation vuosisataa, joka keskittyy auttamaan sinun liiketoimintasi sekä planeettamme menestyksessä.

100-vuoden kumppanuuden avulla voit luottaa Komatsun laatuun, tietotaitoon ja palveluun. Teknologian ja teollisten innovaatioiden avulla teemme yhteistyötä kanssasi kestävien ratkaisujen luomiseksi. Katso bränditarinamme oppiaksesi lisää Komatsusta ja siitä, mitä teemme tukeakseen koneitasi ja mitä ratkaisuja tarjoamme mm. maanrakennus-, kaivos- ja metsäteollisuudessa. #komatsu100

 

 

 

 

Komatsun historia:

  • Vaihe 4 . Yrityksen perustaminen Japanissa 1921

    1924 Aloitti puristuskonevalmistajana.

    Puristuskoneilla on pisin historia Komatsun päätuotteista. Nämä koneet kehitettiin käyttämällä Komatsu Iron Worksin tekniikkaosaamista, nykyisen Komatsu Ltd: n edeltäjän, Yusenji-kuparikaivoksen toiminnan kautta, lähinnä hydrauliikkalaitteiden valmistustekniikkaa ja teräksen valutekniikkaa. Yhtenä harvoista tuon ajan puristuskoneiden valmistajista Komatsu proaktiivisesti kehitti ja tuotti sarjan erilaisia ​​puristuskoneita, mukaan lukien hydraulisen valupuristimen, kammenpuristimen ja kitkapuristimen.

    1931 Japanin ensimmäinen traktori

    Vastauksena maa- ja metsätalousministeriön pyyntöön Komatsu otti haasteen vastaan kehittää Japanin ensimmäisen maataloustraktorin. Kilpailijat luopuivat tästä haasteesta jo prototyyppivaiheessa, mutta Komatsu jatkoi ponnistelujaan sitoutuneena sellaisen ainutlaatuisen tuotteen kehittämiseen, jota muut eivät pystyisi jäljittelemään, ja onnistui lopulta valmistamaan Japanin ensimmäisen traktorin. Myöhemmin vuonna 1932 Komatsu julkaisi paremman version -"G25-traktorin", joka oli varustettu omalla vartavasten kehitetyllä moottorillaan.

    1943 G40, alkuperäinen japanilainen puskukone.

    Japanin laivaston tilauksesta, Komatsu aloitti joulukuussa 1942 puskukoneiden kehittämisen, joita oli tarkoitus käyttää ilmavoimien tukikohtien rakentamiseen. Asentamalla hydrauliset maansiirtolaitteet G40-traktoriin, he loivat G40-puskutraktorin (Komatsu Model 1 maantasoituskone), josta tuli ensimmäinen Japanissa valmistettu puskukone. Myöhemmin yritys valmisti useita eri prototyyppejä puskukoneiden valmistamiseksi ja loi perustan maanrakennuskonevalmistajana.

    1947 D50-puskutraktori – uusi lippulaivatuote

    Toisen maailmansodan jälkeen toimintaa jatkettiin täydessä mittakaavassa, aloittamalla maataloustraktorien tuotannosta, ja D50-puskukoneen ensimmäinen malli valmistui uudeksi lippulaivatuotteeksi. Olettaen puskukoneiden kysynnän kasvavan maan jälleenrakentamisen yhteydessä, Komatsu teki useita parannuksia D50-malliin. Vuonna 1949 integroitua tuotantoa moottoreista puskukoneiden runkoihin Awazun tehtaalla jatkettiin ja tuotantokapasiteettia lisättiin vähitellen.

  • Vaihe 2 Tuotevalikoiman laajentaminen teknologian avulla

    1965 Pyöräkuormaajien valmistuksen aloitus

    Lyhyemmän sykliajan omaavien nelivetoisten pyöräkuormaajien kysynnän oletettiin kasvavan, johon vastauksena Komatsu solmi teknisen kumppanuuden International Harvesterin kanssa, joka oli tuolloin maailman johtava yritys alalla, ja näin laajensi mallivalikoimaansa.

    1968 Esittelyssä hydrauliset kaivinkoneet.

    Tuotevalikoiman monipuolistamiseksi Komatsu oli valmistanut mekaanisia kaivinkoneita Osakan tehtaallaan vuodesta 1964. Kuitenkin pian tuotannon aloittamisen jälkeen mekaanisten kaivinkoneiden tuotanto korvattiin keskittymällä hydraulisiin kaivinkoneisiin. Tästä syystä Komatsu solmi teknologiseen kumppanuuteen Bucyrus-Erie-yrityksen kanssa, aloittaakseen hydraulisten kaivinkoneiden valmistamisen. Komatsu julkaisi sarjan hydraulisia kaivinkoneita käytettäväksi Japanissa, alkaen 15H-mallista, joissa oli parannetut tekniset ominaisuudet. Tämä oli mahdollista käyttämällä omaa teknologiaa, joka paransi kehitystä ja tuotantokykyä

  • Vaihe 3 Pyrkimys täyteen tuotevalikoimaan 1981

    1988 Edistykselliset mikrotietokoneohjaimet

    Komatsu toi markkinoille Avance-sarjan hydrauliset kaivinkoneet - huippuluokan mallit, joissa oli mikrotietokoneohjaus. Avance-sarjassa oli mikrotietokoneohjattu moottori ja hydrauliventtiilitoiminnot, millä saavutettiin korkea tehokkuus sekä taloudellisen polttoainekulutuksen. Tässä sarjassa oli myös parannettu käytettävyyttä. Tämän kehityksen seurauksena myynti ylitti 10 000 kappaletta ennen kuin tuotteet olivat olleet edes vuotta markkinoilla.

    1992 Hävittämisestä hyötyyn

    Komatsu kehitti mobiilijätemurskainsarjan tuotteina, jotka on suunniteltu vähentämään negatiivisia ympäristövaikutuksia. Tämän sarja hyödynsi rakennusten purkamisen yhteydessä syntyvien betonijätteiden murskaa, kierrättämällä sen tienrakennusmateriaaleiksi ja rakennusten perustusmateriaaleiksi. Aktiivisella toimillaan Komatsu myös vähensi työntekijöiden työtaakkaa ja roskien kuljettamiseen tarvittavien louheensiirtoautojen määrää.

     1995 Maailman suurin louheensiirtoauto luokassaan

    Komatsu Dresser Company (nyk. Komatsu America Corp.) kehitti maailman suurimman 930E-louheensiirtoauton luokassaan, jonka hyötykuorma oli 300 tonnia. Kaivosyhtiöt, joilla oli suuria kaivoksia, tarvitsivat louheensiirtoautoja, suurella hyötykuormalla, tuottavuuden parantamiseksi ja kuljetuskustannusten vähentämiseksi. Komatsu Dresser paransi suurien louheensiirtoautojen suorituskykyä työskentelemällä johtavien yritysten kanssa, jotka valmistivat mm. ajoneuvokoreja ja komponentteja.

    1998 Lanseeratut servopuristimet, jotka antoivat täydellisen vapauden prosessiolosuhteiden asettamisessa.

    Ensimmäisenä maailmassa Komatsu kehitti ja toimitti "HCP3000"-pienen servopuristimen (80 tonnin puristuskone), jota käytettiin täysimittaisella servomoottorilla. Kun liukuma, puristusnopeus, paine ja liukuliike voidaan säätää prosessin yksityiskohtien mukaan, tämä puristuskone edisti käyttäjien ideoiden toteutumista muodonmuutosprosessilla. Tämän jälkeen julkaistiin pieni servopuristimien "H1F-sarja", keskikokoisen servopuristimien "H2F-sarja" ja myös suuret servopuristimet.

    1999 Suurikokoiset pyöräkuormaajat kaivostyössä

    Komatsu kehitti suurikokoisen WA1200-pyöräkuormaajan tarjoilemaan tuottavuutta, polttoainetehokkuutta, taloudellisuutta ja kuljettajan mukavuutta kaivos- ja murska-asiakkaille ympäri maailman. Pyöräkuormaajassa on luokkansa kärkeä oleva kauhan kapasiteetti, voimakas kaivuukyky sekä rengaspito. Uusi kytkinjärjestelmä ja paranneltu toiminnallisuus lisäävät työn tuottoa.

  • Vaihe 4 Pyrkimys kohti DANTOTSU:a alkaen 2001

    2001 KOMTRAX™ vakiovarusteena:

    Ennustusta tulevaisuudesta, IoT – esineiden internet.

    Komatsun etäseurantajärjestelmä (KOMTRAX) mahdollistaa maanrakennuskoneen sijainnin ja toiminnan seuraamisen ympäri maailman GPS:n ja lähettimen avulla, jotka on asennettu koneeseen. Järjestelmä on hyödyllinen myös varkauksien estämisessä. Vuodesta 2001 ja PC200-7 lähtien järjestelmä on ollut vakiovarusteena lähes kaikissa malleissa. KOMTRAX:in kautta saatava tieto parantaa asiakaspalvelua ja tuotannon suunnittelua.

     2004 Miinanraivauskoneet: Rauhan edistämistä puskukoneteknologialla

    Konfliktialueille haudattujen miinojen poistamiseksi Komatsu kehitti D85-puskukoneeseen perustuvan miinanraivauskoneen D85MS-15:en. Suojapanssarilla varustettu miinanraivauskone pystyy passivoimaan jopa 30cm maan alla sijaitsevat miinat koneen etuosaan kiinnitetyn erikoistyökalun avulla. Miinanraivauskoneella on mahdollista poistaa miinat 25-50 kertaa nopeammin kuin manuaalisella poistolla. Ensimmäinen yksikkö lähetettiin Afganistaniin, jonka jälkeen muut laitteet sijoitettiin Kambodžaan ja Angolaan.

    2008 Maailman ensimmäisen* hybridi-kaivukoneen julkistus

    Maailman ensimmäinen* hybridi-kaivukone, PC200-8, varusteltiin Komatsun oman kehitystyön hybrid-järjestelmällä, jolloin kasvatettiin polttoainetehokkuutta. HB-sarjan massatuotanto alkoi vuonna 2010 ja Komatsu saikin seuraavana vuonna Japan Society of Mechanical Engineers -teknologiapalkinnon.

    * Vertailuna markkinoiden seitsemän päätuotetta (Komatsun toteuttama tutkimus)

    2008 Onnistui ensimmäisenä maailmassa toimittamaan kaupalliseen käyttöön autonomisen louheensiirron ratkaisun (Autonomous Haulage System - AHS)

    Komatsu johti kehitystä ottamalla AHS:n käyttöön kuparikaivoksessa Chilessä. Komatsu onnistui ympärivuorokautisen miehittämättömän louheensiirtoprosessin toteuttamisessa varustelemalla louheensiirtoautot GPS- ja esteentunnistussensoreilla, joiden avulla toimintaa ohjattiin valvomosta. AHS lisää tuottavuutta ja työturvallisuutta, sekä tarjoaa ratkaisun työvoiman saatavuudesta johtuviin haasteisiin.

    *Komatsun toteuttama tutkimus

     2012 Toi markkinoille maanrakennuskodeiden teknologiaa hyödyntäviä trukkeja.

    Komatsu hyödynsi trukkiensa kehityksessä vahvaa teknologista osaamistaan ja onnistui erottumaan Japanin markkinoilla äärimmäisen hintakilpailun keskellä. 2012 Komatsun toi markkinoille FH-sarjan, joka hyödynsi maanrakennuskoneissa käytettyä teknologiaa ja 2014 julkaistiin FE-sarjan sähkökäyttöiset trukit, jotka hyödynsivät Komatsun pikalatausteknologiaa.

     

    2013 Älykkäät puskukoneet:

    Innovaatioita rakennustyömaille.

    Komatsu onnistui ensimmäisenä maailmassa tuomaan kaupalliseen käyttöön “D61PXi/EXi” intelligent machine control (iMC) puskukoneen, jossa on automaattinen puskuterän hallinta kaivuu ja tasoitus toiminnoilla. Kehityksessä onnistuttiin yhdistämällä Komatsun hallintateknologia Topcon:in mittausteknologiaan. Puskukoneen operointi ei enää vaadi monimutkaista terän käsittelyä, jolloin kuljettajan työkuormitus kevenee. Myös kokemattomampikin kuljettaja voi tehdä työn, laadusta tinkimättä, jolloin työmaille on helpompi saada kuljettajia.

    *Surveyed by Komatsu

    2014 Intelligent Machine Control hydraulisessa kaivukoneessa

    PC200i/PC210LCi mallien, maailman ensimmäiset konehallinta järjestelmällä varustellut hydrauliset kaivukoneet, kehitys vauhditti maanrakennuksen automatisaatiota. Järjestelmä hallitsee työlaitteiden liikkeitä yhdistelemällä GNSS antennilla kerättyä kauhan terän sijaintitietoa ja järjestelmään syötettyä mallinnustietoa. Vuodesta 2015 alkaen, koneeseen kiinnitetty stereokamera mahdollisti kuljettajan suorittaman mittaamisen työn aikana. Tästä ideasta syntyi termi “SMARTCONSTRUCTION.”

     2015 "SMARTCONSTRUCTION":

    Tulevaisuuden työpaikan luominen.

    "SMARTCONSTRUCTION" on ratkaisupalvelu, jolla luodaan turvallisia, erittäin tuottavia, älykkäitä ja puhtaita tulevaisuuden rakennustyömaita, yhdistämällä kaikenlainen rakennustyömailla saatavilla oleva data ICT:n avulla. Yhdistämällä 3D-maastotiedot, jotka on saatu käyttämällä droneja ICT-rakennuskoneiden kanssa, Komatsu on lisännyt prosessien tehokkuutta maanmittauksesta tarkastukseen ja myös kyennyt "visualisoimaan" prosessin, mikä osaltaan auttaa ratkaisemaan rakennustyömaiden ongelmia.

     2020 PC30E-5-sähköisen minikaivinkoneen lanseeraus Japanissa

    Komatsu toi markkinoille Japanissa edelläkävijä PC30E-5-sähkökaivukoneen, jonka tarkoitus on lisätä ihmisille ja luonnolle ystävällisten maanrakennuskoneiden käyttöä. Sähkövoimalinja perustuu hybridi-maanrakennuskoneiden ja sähkötrukkien tekniseen asiantuntemukseen, jota Komatsu on kerännyt vuosien saatossa. PC30E-5 tarjoaa perinteisen kaivukoneen tuottavuutta ilman pakokaasuja ja melua. Tämä merkitsee myös laajempaa käyttöä sisä- ja yötyössä.

     2020 “SMARTCONSTRUCTION Digital Transformation” -lanseeraus

    Komatsu toi markkinoille neljä uutta IoT-laitetta ja kahdeksan uutta sovellusta nykyisessä SMARTCONSTRUCTION-tarjonnassaan. Nämä nopeuttavat digitaalista kehitystä, mukaan lukien mm. SMARTCONSTRUCTION Retrofit kit ICT -ominaisuuksista, kuten 3D-koneohjaus ja hyötykuorman mittaus, tavanomaisimpiin maanrakennuskoneisiin. Komatsu aloitti myös virallisten SMARTCONSTRUCTION käyttöönoton Yhdysvalloissa ja Euroopassa (Saksassa, Iso-Britanniassa, Ranskassa ja Tanskassa). SMARTCONSTRUCTION-ohjelmiston edellinen versio digitalisoi vain osan rakennusprosessista (“vertical digitization”), mutta nykyiset uudet IoT-laitteet ja -sovellukset mahdollistavat koko prosessin digitalisoinnin (“horizontal digitization”). Tämä mahdollistaa työmaan toiminnan optimoinnin synkronoimalla varsinainen työmaa digitaaliseen malliin, mikä parantaa dynaamisesti turvallisuutta, tuottavuutta ja ympäristönsuojelun tasoa työmaalla.

Komatsu Suomessa:

Jari Ala-Huita – SR-O konemyyjä vuodesta 1992:

Aluemyyntipäällikkö Jari Ala-Huita juhlii tänä keväänä myös itse pyöreitä – hänellä kilahtaa huikeat 40-vuotta konemyyjänä mittariin, ja tämä kertookin miten merkittävä ura Jarilla, on takana! Jarin esihenkilö Juha Riihiviita (myyntijohtaja, maanrakennuskoneet) luonnehtii Jaria ahkeraksi ja asiakaskeskeiseksi myynnin ammattilaiseksi.

Jarin tietotaito on vailla vertaa ja se pohjaa monipuoliseen, pitkään, tekniseen työkokemukseen alalta. Ennen konemyyjäksi ryhtymistä Jari on tehnyt töitä mm. kesätöissä Vesipiirin korjaamolla asentajana, korjaamon esimiehenä, suunnittelijana sekä valvojana imuruoppaajaa rakennettaessa. Opintotaustasta Jarilta löytyy laajasti teknistä ja kaupallista opiskelua, joka vain vahvistaa ammatillista osaamista.

 Jari kertoo miten aikoinaan päätyi myyntihommiin: ”1.4.1981 minut sitten palkattiin Hankkija Raskaskonerymän raskaskonemyyjäksi ja sitten noutamaan keltainen Fiat 128 jossa oli arp-puhelin. Siihen aikaan piti tilata puhelut autoradiokeskuksesta.” Komatsu tuli yrityksen edustukseen 1985 – 1986 ja ensimmäisinä koneina saapuivat WA450 ja PC220LC. Jarille oli nopeasti selvää, että nyt oli todella laadukkaat tuotteet kyseessä.

 Sortimentti kasvoi ja jalansija alalla vahvistui kaivukoneissa sekä pyöräkuormaajissa. Jari kiitteli, kuinka koneista järjestettiin perusteellisia koulutuksia Hankkija Yhtymän koulutuskeskuksessa ja myyjille jäi osaavan innostunut tunne siitä, että kauppaa saadaan aikaan. Jari kokee, että Hankkijassa vallitsi hyvä yhteishenki 10000 – 11000 osuuskunnan työntekijän, ”Mutta toki aikakin voi kullata muistoja.” Jari tuumaa.

 Jarin tie Suomen Rakennuskoneen kanssa alkoi, kun Raskaskoneryhmästä tuli 1988 Suomen Rakennuskone Oy ja kun NOVERA kaatui 90-luvulla, jonka jälkeen syntyi nykyinen Suomen Rakennuskone Oy, Lännen Tehtaat Oyj ja Sumitomo omistajinaan.

 Jari toteaa, että 40-vuoteen konemyyjänä on mahtunut monenmoista, mutta aina on katse ollut tulevaan ja tuleen ei ole saanut jäädä makaamaan. ”Aina on ollut paras aika tehdä kauppaa, parhailla tuotteilla ja työkaluilla mitä on ollut käytettävissä - pitää elää ajassa”, inspiroi Jari. Hän arvostaa kovasti niitä luottamussuhteita mitä hän on saanut luotua asiakkaiden kanssa. ”Siitä saa voimaa”, kertoo Jari.

Ota yhteyttä!
Soita meille Kysy tarjous Tilaa huolto
Yhteydenottolomake
Viesti
Yksityisyysasetukset Lisää
Kiitos. Viestisi on lähetetty.
Yhteydenottolomake
Viesti
Yksityisyysasetukset Lisää
Kiitos. Viestisi on lähetetty.
Yhteydenottolomake
Vuokraa kone
Yksityisyysasetukset Lisää
Kiitos. Viestisi on lähetetty.
Newsletter
Tilaa Suomen Rakennuskoneen uutiskirje ja vastaanota uusimmat tarjoukset!
Yksityisyysasetukset Lisää
Kiitos uutiskirjeen tilaamisesta